16. helmikuuta 2013

Asiakaspalvelun ammattilaisia



Ostettiin sitten sama kone muualta. Outoa palvelua tai sen puutetta.

21 kommenttia:

  1. On tullut nähtyä itekin tollasta. Kivempi jutskaa kaverien kaa ja arpoa että kenen VUORO palvella asiakkaita. Hyvä että menitte vaan muualle.

    VastaaPoista
  2. Sama koettu. Koruliikkeessä eivät tahtoneet palvella kun ostin äidilleni korviksia... hauskinta jutussa oli se että muita (aikuisia) asiakkaita kohdeltiin todella lämpimästi ja hymyssä suin. Itse sain kylmän vastaanoton ja todella huonoa palvelua. En kai sitten näyttänyt siltä että olisin kuitenkaan ostanut mitään. :/

    Ja tietsikkaliikkeissä mies astuu sisään -> "Tässä olis tää meganäyttö, koodihötskä, virtapiirimikälie...!"
    Nainen astuu sisään -> "Tässä olis kiva punanen kone. Vai tahokko mieluummin vihreän?"

    VastaaPoista
  3. Toi tuntuu pätevän, niin monessa muussakin kaupassa. Yks jo hyvän aikaa sit Suomesta kadonnut kodinkonemyymälä teki kyl ihan pohjat. Oli aivan sama, kuka sinne asiakkaaksi meni, niin palvelu tai itseasiassa sen puuttuminen
    oli ihan vakio homma. Ei ihme, että ei menestenyt. Kävin itse joku aika sitten katsomassa vaihtoautoja muutamassa liikkeessä. Myyjiä kyllä näkyi, mutta ei hirveästi tuntunut asiakas kiinnostavan. Se sentään kysyttiin, että minkälaisesta autosta olen vaihtamassa, mutta mitään tarjousta ei ruvettu laskemaan, tai kysytty että kiinnostaisiko koeajaa joku mikä itseä kiinnostaa.

    VastaaPoista
  4. Näin käy vähän liian usein ku sitä palvelua haluais, mutta onneksi sitte vastavuoroisesti jos menee rihkamakauppaan tuhlaamaan aikaa, niin myyjät heti pörrää ympärillä ja kyselee tarviiko apua ja ettiikö jotain erikoista :-----D

    VastaaPoista
  5. Tuli itellekin ahistunut olo tästä, hyvä että tosiaan menitte muualta ostamaan. Ite oon muistaakseni saanut palvelua aina kun olen tarvinut, onneksi.

    VastaaPoista
  6. Kieltämättä jotenki mulle sattuu aina sellasia tilanteita, että sitä palvelua annetaan yleensä silloin, kun on vaan katselemassa, mutta sitten kun tarvitsisi apua niin silloin kukaan ei kysy mitään/kaikki myyjät on varattuja. Myöskin hävettävän usein jos oon jotain vailla ja mulle ei tarjota palvelua lähden häntä koipien välissä ulos liikkeestä, koska oon niin pingviini, että sen palvelun pyytäminen on vähän hankalaa. Varsinkin jos myyjät näyttää vähänkään siltä, että niillä ois tekemistä. :(

    VastaaPoista
  7. Tuo Nightingalen mainitsema väri juttu on tultu koettua itsekkin. Konetta olin ostamassa kun edellinen hajosi. Menin tunnettuun kodinkone ketjuun koska siellä oli budjettiin sopiva masiina jossa muistiakin ja prosessorivoimaa oli tarpeeksi. Otin iskän mukaan kun arvasin että jos itsekseni menen, myyjä puhuu ummet ja lammet heitellen kaikenlaista lyhennettä ympäriinsä kun olettaa etten ole juuri viettänyt viikkoa ottaen koneista, niiden ominaisuuksista ja eroista selvää ja että tyttöjähän voi jallittaa pienellä brassailulla. Niinkuin sillä että "tässä mallissahan on ihan kirjoittava cd-asema" ja "mahtuu paljon musiikkia". Ei sitten noita yrittänyt kun isä mulkoili vieressä pahasti (on itse kunnon vanhankoulun tietokone nörde) mutta yritti myydä useamman sata euroa kalliimman koneen sillä perusteella että siinä oli kukka-kuosinen kori. Ja on enempi uudelleenmyyntiarvoa vaikka prosessori oli vanhempaa mallia ja käyttömuistia puolet vähemmän. Niinkuin pöytä PC:ssä oikeasti olisi jotain uudelleenmyyntiarvoa yli 4 vuoden käytön jälkeen.

    On se sen simpura oikeesti kun ei voi olla tyttö ilman että oletetaan että maksaisin kohtuuttomia kakka tuotteesta ihan vaan sen takia että siinä on päällä kukkia.

    VastaaPoista
  8. Pakkoa sanoa tuohon Mireillen kommenttiin, että vaikka tuollainen onkin tosi inhottavaa, niin sama juttu se on miehilläkin tietyissä liikkeissä. Esimerkiksi menin poikaystävän kanssa ostamaan SEN äidille äitienpäivänä kukkia kukkakauppaan ja vaikka poikaystävä itse kysyi, että millaiset kukat olis hyviä äidille, niin se myyjä puhui koko ajan mulle, eikä huomioinut poikkista ennen kuin sitten, kun tämä maksoi sen kukkapuskan :D Kaikki kukkien hoito-ohjeista alkaen se lörpötti mulle, vaikka en ite ollut sieltä mitään ostamassa. Yksinkertaisesti kaikki tuollaiset ennakkoluulot on perseestä, olisi kiva jos kaikkia asiakkaita kohdeltaisiin lähtökohtaisesti samalla tavalla - jos asiakas ei ymmärrä, niin kai sillä on suuta sanoa, että "minä en ymmärrä koneista/kukista/mistä lie".

    VastaaPoista
  9. Varmaan itsekkin olen huomaamattani joitakin ennakkoluuloja/tai odotuksia noudattanut huomaamattani.. Esimerkiksi tässä yksi päivä menin kysymään töitä eläinkaupasta ja kassalla palveli kaks henkilö ja käännyin vaistomaisesti vanhemman puoleen, koska oletin, että hän tietää asiasta enemmän. Tiedän! Ikärasismia, mutta kävi ilmi, että nuorempi henkilö vieressä tosiaan oli kuin olikin harjoittelija.

    Mutta juu, tiedän tuon tunteen Mireille. En ikinä menisi edes tietokoneen ostoon, ennen kuin olisin googletellut sen ominaisuuksia ja arvioita internetin ihmeellisetä maailmasta. Eipähän sitten tarvitse olla liikkeessä ihan täysin vietävissä.

    VastaaPoista
  10. Elektroniikkakaupoissa on oikeastaan aina niin, että naispuolisia asiakkaita, joiden seurassa ei ole ketään miestä, ei huomioida ollenkaan tai sitten aletaan tyrkyttämään jotain muodikkaalla kukkakoukerokuviolla varustettua laitetta.

    VastaaPoista
  11. Mulle kävi elektroniikkaliikkeessä taannoin ihan päinvastoin. Tiskin ympärys oli myyjiä täynnä ja koko ronkka sykähti minua ja kaveriani kohti kuin kalaparvi, kun astuttiin liikkeeseen. Hyvä siinä sitten sellaisen lauman edessä todeta, että ihan vain katselemaan tultiin. :'D Oltiin vielä ainoat asiakkaat liikkeessä ja tunsin, miten jokaikinen myyjä seurasi meidän liikkeitä koko ajan - vähän kuin olisi juoksuttanut sormea akvaarion lasia pitkin ja kalaparvi seuraa (fiilistä oikein tehosti se, että kaikilla myyjillä oli kultakalanoranssit paidat). Oli rippasen kiusallista sitten vain hiippailla pois mitään ostamatta. Mut ei voi ainakaan syyttää myyjiä palvelualttiuden puutteesta!

    VastaaPoista
  12. Lol, Tekniset ja vastaavat ketjut on vähän just tuollaisia tuijotus-haahuilua-eioo -palvelukokemuksia täynnä. Eipä ihme, että tavaraa tulee tilattua netistä. Huono juttu tiskin takana seisoskelijoille sellainen :/

    VastaaPoista
  13. olen väsynyt.. normaalioloissa tajuaisin varmaan heti, mutta...viihdetasossa?

    VastaaPoista
  14. Ei varmasti ollut malliesimerkki asiakaspalvelusta, mutta kovin suomalaista käytöstä ainakin alku oli myös teidän puolelta. "Tuijottaa vain hiljaa merkitsevästi ja olettaa että asiakaspalvelijat lukevat ajatuksenne mitä haluatte" Reippaasti vaan suoraan puhumaan asiansa ellei joku ehdi kysyä sitä ensin! Niin suomalainen tapa seistä vain hiljaa ja odottaa että joku tajuaa. Se "merkitsevästi tuijottaminen" ei aina ole selkeä viesti palvelun haluamisesta.
    Ei nyt niinkään tähän liity, mutta tuli vain mieleen joku nettikirjoitus, jossa rouva oli kovin närkästynyt kun ei ruokakaupassa saanut minkäänlaista palvelua, vaikka hän oli "seissyt vihannesosastolla nyrpeä ilme naamalla." Hän odotti, että työntekijät olisivat huomanneet hänen närkästyneen ilmeensä, ja tulleet kysymään mikä on vialla ja miten voin auttaa. Huhhuijaa. Mutta kuten sanoin, räikeä esimerkki tuo äskeinen, ja kyllä, oli aika huonoa asiakaspalvelua teidän kokemassa liikkeessä. :D

    VastaaPoista
  15. Ruokakauppa ja kodinkoneliike ei ole ehkä ihan täysin rinnastetavissa. Varsinkin, kun Teknisillä kassan yläpuolella lukee ASIAKASPALVELU. Siinä vaiheessa mielestäni merkitsevä katse pitäisi olla edes jonkinlainen vihje asiakaspalvelijalle. Tietenkään silloinkaan ei tarvitse arvata mitä asiakas on vailla vaan kysäistä voiko olla avuksi. Siksi ne siellä ovat. Mielestäni ihan normi käytäntö ainakin Suomessa. Plus sitä palvelua pitäisi tarjota ihan ilman niitä merkiseviä katseitakin, jos ei muuta puuhaa ole. Minua ainakin on ohjeistettu tähän työskennellessäni työssä johon sisältyy asiakaspalvelu.

    Tässä on myös persoonaan liittyvä asia kyseessä. Kumpikaan meistä ei ole ihmisenä sieltä "reippaimmasta" päästä (Noora kylläkin enemmän, kuin minä), vaan avun pyytäminen liikkeessä on itelle ainakin aina kauhea adrenaliinipiikki. ó__ò Jos oon yksin liikenteessä kiertelen sitä liikettä aikani keräten rohkeutta, ennen kuin uskallan mennä pyytämään apua, ellei joku jo siinä vaiheessa ole kysynyt tarvitsenko jotain.
    Voihan toki olla, että kaikki ne neljä keksi-ikäistä miestä siellä kassan takana olivat itsekin hiukan ujommasta päästä. Mene ja tiedä.

    VastaaPoista
  16. Joo, ruokakaupassa myyjillä on hädin tuskin aikaa tehdä ne pakolliset tehtävät, hyllyytämiset sun muut. Kun olin töissä erikoisliikkeessä, meille työntekijöille painotettiin, että kun asiakas saapuu liikkeeseen, mennään heti kysymään, kuinka voi olla avuksi. Juuri siksi, kun kaikki ei edes uskalla tulla myyjää hihasta vetämään. onneksi on kivojakin myyjiä, ne pelastaa sitten usein oman päivän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin olen itsekin ymmärtänyt asiat. :)

      Poista